simning + annat inom projektet.

I går tog vi oss en tur till Nordpoolen och spenderade några timmar där. Hur skön träning är inte simning? Efteråt är det gudomligt skönt i kroppen, dessutom är det ingen vanlig träningsform för någon av oss därför är det kul med lite variation! :) För visst händer det att man tröttnar på träning och då gäller det att variera lite så man får ny energi. Vi varierade oss mellan frisim och ryggsim och varje gång blir man lika förvånad över hur jobbigt det faktiskt är.

Simning förbättrar inte bara din kondition utan gör även dina muskler starkare. Det finns olika simstilar som du väljer efter vilken muskel du vill jobba på mest. Eller så kan du välja olika och gå igenom hela kroppen. Det som är skönt är att just du väljer själv.

Frisim (bröst, armar, lår, magmuskler, höfter och rygg), Bröstsim, Fjärilsim (magmuskler, stjärt, bröst, rygg och axlar) och Ryggsim (alla muskelgrupper i lår, armar, bröst, rygg och höfter)

Källa: http://iform.se/traning/traningsformer/simning-tranar-hela-kroppen

Ï dag hade jag verkligen tappat all motivation till att träna och ändå gick jag till gymmet med tanken på att jag kommer bara gå ner och vända i princip. Men jag bet ihop, slog på bra träningsmusik och peppade mig själv och det fungerade verkligen! :) Ännu ett framsteg jag funnit inom projektet. Jag hade så lätt för att bara ge upp, men nu är jag så tjurig så jag pratar med mig själv i huvudet och ger mig "måsten". Att göra upp en plan i huvudet vilka maskiner/muskler man ska gå igenom innan man lämnar stället eller t.ex. när man sitter och cyklar att man bestämmer sig för att "nu ska jag sitta här i 30minuter" eller "nu ska jag bränna 300kcal innan jag går vidare" haha :) det funkar faktiskt jätte bra!

Idag har vi jobbat med enkäterna vi ska dela ut på skolan till klasserna i årskurs 2. :) Enkäterna handlar om hälsa och kost, vi tänkte kolla upp lite hur många det är som tänker på vad de äter och vad dom köper när mamma eller pappa lämnar 100kr till att köpa mat för osv. Imorgon börjar vi gå ut till klasserna och sen på projektmässan kommer vi även visa resultatet på det! Vi kommer även nästa vecka att åka ut till två olika företag som kommer få svara på enkäter men dom är mer relaterade till just "arbete" t.ex. om de sker några arbetsskador som kan vara relaterade till för lite träning. Resultatet för båda enkäterna dyker med säkerhet upp i bloggen också ;)

Ha det bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback