Anorexi och Bulimi

Det jag tycker är viktigt, när det handlar om att gå ner i vikt, är att kunna se tecken på anorexi och bulimi.

Anorexi är en ätstörning som många kan dö i och vissa får hjälp i "rättan tid". Det handlar alltså om att man svälter sig själv och tränar jätte mycket, överdrivet mycket.
Anorexi kan också leda till bulimi och det betyder att människan i sig börjar kräkas (även om det kanske inte finns någonting att få upp...)

Bulimi i helhet är när man hetsäter och sedan kräks eller att man hetsäter för att sedan ta laxeringsmedel. Man kan kort säga att personen känner ett väldigt sug efter mat med så fort de fått i sig maten så kräks de. Tillslut börjar kräkreflexerna komma av sig själv och det gör det svårt för en bulimiker att bli frisk samma gäller en anorektiker.

Jag tycker att det är ett viktigt ämne eftersom det kan hända vem som helst, din bästa kompis, någon i pararell klassen, killen som alltid sitter ensam i matsalen...

Det är viktigt att veta vad man vill med att gå ner i vikt. Kanske ha ett mål, men samtidigt sätter man upp minde mål i taget (5 kg åt gången). Gör det FÖR DIG SJÄLV, inte för någon annans skull!

När man sätter mål för sig själv måste de också vara "normala", t.ex. inte sätta ett mål på 40 kg om du är 170 cm lång.

Det finns många olika sätt att räkna ut hur mycket man ska väga. Jag rekomenderar att gå till en vårdcentral eller liknande för att veta. Lita inte på BMI-test på internet!

Kommentarer
Postat av: ninanni

Håller med om att det är ett viktigt ämne, jag fick själv det som tonåring och jag gick ner från 86kg till 51 utan att se någon skillnad,för jag tyckte jag såg lika överviktig ut i spegeln hela tiden,t.o.m vattnet blev ett hot,tänkte att det oxå innehöll kalorier.allt blev till slut en fixering..//svärmor

2011-02-07 @ 15:21:24
URL: http://ninanni.suntuubi.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback