Övertränad?!??

Tjenare! Idag har min träningsmotivation varit lika med noll. Skulle egentligen på skolan på morgonen och träna med projektarbetet + idrott och tanken var också att jag skulle och träna på Step In nu ikväll. Istället avbokade jag allt.

Jag ångrar mig inte att jag avbokade allting eftersom jag behövde vila. Hade lite tråkigt igårkväll så jag räknade ut att jag tränar ungefär tolv timmar på Step In varje vecka. Är där ungefär fyra dagar och tränar runt tre timmar varje gång. Då har jag dock inte räknat in timmarna som jag tränar med projektarbetet. Men för mig fungerar det här faktiskt. Jag har varit beroende av att träna och jag kommer inte bli det igen. Därför är jag extra noga nu för tiden och lyssna på min kropp. Mår inte jag bra så vill jag inte träna heller eftersom det för mig oftast bara bli ett dåligt resultat.

För ett år sen tränade jag varje dag, hade kanske en vilodag per vecka om ens det. Jag älskade att träna och röra på mig och tyckte inte alls det var jobbigt. Men det blev till slut mer som en rutin. Det spelade ingen roll om man hade sovit en timme den natten eller inte ätit på hela dagen - man gick ändå dit och körde slut på sig själv och tog smällen när man kom hem. Idag förstår jag inte hur man tänkte?! Den perioden gjorde nog mer skada än nytta. Jag älskar fortfarande att träna men nu gör jag det när jag vill. Jag går på pass som jag tycker är roliga och som jag känner ger mig något. Men har jag sovit dåligt (vilket jag ofta gör) har jag hittat den där rösten i mig som får mig att avboka träningen och fara hem och vila istället.

Tänk på det. Hitta glädjen i att träna men precis som kroppen behöver röra på sig behöver den också tid att återhämta sig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback